Noen ganger kan du støte på et problem som bare er synlig i nettleseren din. Det kan være forårsaket av en ekstern feil, eller det kan være et lokalt problem med nettleseren. For å finne ut om problemet er eksternt eller lokalt, kan du prøve å åpne nettsiden i inkognito-modus.
Inkognito-modus
Inkognito-modus er en nettlesermodus som forhindrer at historikk, informasjonskapsler og andre lokale lagringsdata blir lagret. Dette gjør at du kan se nettsiden som om du aldri har besøkt den før.
- Åpne inkognito-modus i Chrome. Trykk på de tre prikkene øverst til høyre. Velg deretter ‘Ny fane i inkognito’
- Åpne inkognito-modus i Firefox. Trykk på de tre prikkene øverst til høyre. Velg ‘Åpne en ny fane i privat modus’.
Hvis du ser at problemet fortsatt oppstår i inkognito-modus, betyr det at problemet er eksternt og ikke lokalt. Hvis problemet ikke lenger oppstår, betyr det at problemet er lokalt og kan løses med å fjerne informasjonskapsler, slette mellomlagrede data eller til og med å installere oppdateringer.
Alternativ test: forsøk en «hard refresh»
En hard refresh tvinger nettleseren til å laste inn og gjenopprette nettsiden. En soft refresh oppdaterer nettsiden uten å laste inn alle dataene på nytt. Ved å gjøre en hard refresh kan du teste om problemet ligger på din lokale maskin.
For Chrome: Hold inne Ctrl + F5-tastene samtidig (Windows) eller Cmd + Shift + R (Mac).
For Firefox: Trykk Ctrl + Shift + R samtidig (Windows) eller Cmd + Shift + R (Mac).