Hvordan håndtere tofaktorautensiering

Vi krever at alle administratorbrukere benytter seg av to-faktor autensiering for å logge inn. Hvorfor gjør vi dette? En administratorbruker har tilgang til absolutt alt på din nettside. Om så en angriper oppnår tilgang til en slik bruker kan dette ha store negative konsekvenser. Derfor krever vi to-faktor for administratorer. Bruk av to faktorer gjør det mye vanskeligere for uvedkommende å få tilgang til det aktuelle systemet, også i tilfeller hvor brukernavn og passord er på avveie. Tofaktorautentisering utgjør altså et ekstra lag av sikkerhet som kan forhindre misbruk av brukerkontoen din.

Den gode nyheten er at begrensede brukere som redaktører og forfattere ikke trenger å benytte seg av tofaktorautentisering. Altså, om du ønsker en rask innloggingsprosess og et mye enklere kontrollpanel, ta kontakt med oss.

Tips: Sett opp Google Authenticator

Er du lei av å alltid måtte besøke mailboksen din for å hente ut en påloggingskode? Vi anbefaler at du heller setter opp Google Authenticator.

  1. Last ned Google Authenticator på din mobil.
  2. Logg inn på din nettside. Trykk så på profilikonet i høyre hjørne. Deretter, trykk på «rediger profil».
  3. Scroll ned til overskriften «Two-Factor Authentication Options». Denne overskriften ligger nesten nederst på din profil.
  4. Legg så til Google Authenticator ved å scanne QR-kode for deretter å verifisere koden.
  5. Viktig at du trykker på «enable» og sett som «Make Primary».

Hva er tofaktorautentisering?

Tofaktorautentisering betyr at du benytter to faktorer for å bekrefte din identitet ved pålogging. Den første faktoren er noe du vet, altså passordet ditt. Videre er den andre faktoren noe du har, dette kan være en applikasjon, epost, mobiltelefon eller kodebrikke. BankID er et typisk eksempel på en tjeneste med tofaktorautentisering.